عوارض مصرف چيپس و پفك‌
تاريخ : چهار شنبه 13 / 9 / 1391برچسب:, | 5:41 AM | نویسنده : امید

مروزه نظر به صنعتي شدن جوامع و سهم بالاي توليدات صنعتي غذايي در تغذيه مردم، اطمينان حاصل كردن از كيفيت تغذيه‌اي و بهداشتي آنها اهميت فراوان دارد. با توجه به اين كه در كشور ما مصرف برخي از تنقلات غيرضروري و مضر همچون چيپس و پفك توسط مردم بويژه كودكان رواج يافته است، برشمردن معايب اينگونه محصولات منجر به آگاهي بيشتر مصرف‌كنندگان هنگام انتخاب مواد غذايي و تنقلي خواهد شد. مصرف غذاهاي تنقلي همانند چيپس و پفك داراي اثرات جبران‌ناپذيري است كه بسياري از كارشناسان علوم غذايي در اين مورد اتفاق نظر دارند.

 

 

موارد منع مصرف چيپس و پفك‌

 مصرف نمك به منظور خوشمزه شدن چيپس و پفك به مقادير زياد، سبب آسيب به كليه‌ها، تغيير ذائقه افراد به شورخواري، تجمع آب در بدن و در نتيجه تورم بافت‌ها و افزايش فشار خون و سكته‌هاي قلبي و مغزي مي‌شود.

 استفاده از روغن با ترانس بالا در تهيه چيپس و پفك منجر به افزايش وزن، چربي خون و در نهايت بيماري‌هاي قلبي  عروقي مي‌شود. همچنين استفاده از روغن‌هايي كه چندين بار براي سرخ كردن استفاده مي‌شوند و غالبا بوي روغن سوخته و رنگ كدر و مات به محصول مي‌دهند، از جمله خطرناك‌ترين مواردي است كه مي‌تواند منجر به مسموم و سرطان‌زا شدن محصول خصوصا چيپس شود. گرما ديدن شديد محصول طي فرآيند سرخ شدن منجر به ايجاد راديكال‌هاي آزاد پراكسيد مي‌شود. اين مواد زياني شبيه به مواد شيميايي موجود در دود سيگار دارند و سبب ابتلاي افراد به سرطان ريه، سينه و مثانه مي‌شود.

 

مصرف رنگ نارنجي تارترازين در پفك باعث بروز اختلالات رفتاري، اضطراب، تندخويي و آلرژي كودكان مي‌شود.

 

به علت وجود هيدرات‌هاي كربن قابل تخمير در چيپس و پفك فرصت براي رشد باكتري‌هاي دهاني فراهم مي‌شود كه نتيجه آن پوسيدگي دندان‌هاست. همچنين مصرف اين دو محصول، چسبندگي روده را افزايش داده و عمل دفع را مشكل مي‌كند.

 

در حين سرخ كردن سيب‌زميني ماده قندي آن با آلبومين تركيب شده و سمي به نام آكريل آميد توليد مي‌كند. اين تركيب فقط در چيپس سيب‌زميني يافت مي‌شود. آكريل آميد سبب تضعيف سيستم ايمني، افزايش بيماري‌هاي عفوني، سرطان، ناباروري، سقط جنين، تغيير در رفتارهاي جنسي، تحريك و قرمزي پوست و چشم‌ها مي‌شود.

 

در چيپس سيب‌زميني معمولا لكه‌هاي سبزي مشاهده مي‌شود كه مربوط به ماده سمي سولانين است و مصرف آن باعث ايجاد بيماري‌هاي گوارشي و عصبي مي‌شود.

 

تحقيقات نشان مي‌دهد كه پفك تا 9 برابر وزن خود آب جذب مي‌كند، بنابراين معده كودكان را پر كرده و منجر به بي‌اشتهايي آنها به وعده‌هاي غذايي اصلي مي‌شود. همچنين چيپس نيز به دليل كالري بالاي روغن آن منجر به سيري كاذب مي‌شود و ميل افراد را به مصرف غذاهاي مغذي كاهش مي‌دهد؛ در نتيجه اين امر مصرف‌كننده به بيماري‌هايي نظير كم‌خوني، كوتاهي قد، پوكي استخوان و ريزش و تضعيف مو پس از مصرف مداوم اين فرآورده‌ دچار مي‌شود.

 توصيه:  از مصرف زياد چيپس و پفك در يك زمان و يا به صورت مداوم و طولاني‌مدت جدا خودداري كنيد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود فیلم